Jumat, 14 Februari 2014

PRU BN hanya mampu majoriti tipis PR kekal 4 negeri


NOR ATIEYAH YUSOFF
10 Disember 2012
 Mohamad Abu Bakar
Mohamad Abu Bakar
Mukadimah

Sebagai seorang pensyarah di Jabatan Pengajian Strategik dan Antarabangsa Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, Prof Datuk Mohamad Abu Bakar sering dipanggil dalam majlis ilmu termasuk pernah dua kali menjadi moderator Wacana Sinar Harian.

Beliau sering melontarkan buah fikiran dan pandangan terhadap isu semasa dan juga politik secara kritikal namun jujur. Wartawan Sinar Harian, NOR ATIEYAH YUSOFF sempat bertemu beliau baru-baru ini. Ikuti temubual tersebut.


Apa pandangan Prof mengenai peranan wacana yang dianjurkan Sinar Harian?

Wacana dilihat sebagai saluran untuk membincangkan perkembangan yang berlaku dalam politik semasa negara kita. Tiada saluran lain yang seperti ini, keistimewaan dapat mengumpul ahli politik (kerajaan dan pembangkang) untuk berbincang dan bukannya tertumpu pada perbalahan fizikal semata-mata, atau membincangkan isu negara bukan lagi sekadar cakap kosong di kedai kopi.

Wacana ini menyediakan saluran yang lebih baik dan bermakna untuk ahli politik menyuarakan pandangan masing-masing. Saya berharap wacana seperti ini dapat diteruskan lagi bagi menambah idea dan hujah yang lebih bernas daripada ahli panel yang terlibat.

Adakah rakyat Malaysia mampu menerima corak politik baru yang mengutamakan hujah, bukannya retorik?

Kita mesti ingat dalam masyarakat terdapat individu yang terbawa-bawa dengan retorik dalam politik. Jumlah tersebut cukup besar kerana ada individu yang lebih terpengaruh dengan polemik atau perbincangan seperti ini. Maka kita memberi ruang kepada mereka di samping kita tidak dapat menghalang golongan yang terpengaruh dengan retorik itu.

Sejauh mana Prof lihat perjalanan Muktamar Pas dan juga Perhimpunan Agung Umno yang berlangsung baru-baru ini?
 selengkapnya 

Categories: , , , , , , , , ,

0 komentar:

Posting Komentar